Vi lagde en komplett hjelper, med kunden i fokus

HVEM:
Komplett.no

HVA:
«Hvitevarevelgeren».

DETTE ØNSKET KUNDEN:
De færreste av oss blir klokere av å stikke hodet inn i en vaskemaskin i butikken. Vi har rett og slett ikke kunnskap nok.

Mange har lyst til å kjøpe hvitevarer på nett, men få gjør det. «Så vanskelig kan det ikke være å kjøpe hvitevarer på nett,» var arbeidstittelen vår, i arbeidet med Komplett.no.

Hvitevarer er ikke som andre elektroniske produkter. TV, lyd og data er gjerne noe du «vil ha», mens vaskemaskin og kjøleskap er noe du «må ha». Du kjøper det som regel først når det er ødelagt, og da har du dårlig tid.

DETTE GJORDE PLAPRE:
Innsikten vår viste at når du skal gjøre noe du ikke har gjort så ofte før, ønsker du en menneskelig verifisering av det du skal gjøre. Derfor måtte vi skape den gode rådgiveren/selgeren gjennom «Hvitevarevelgeren».

I butikken blir du ofte forsøkt overtalt til å kjøpe noe dyrere enn du egentlig trenger, fordi du selv ikke har den samme kunnskapen om oppvaskmaskiner som for eksempel TV-er.

Plapre utviklet en løsning som avdekket kundenes behov, og som foreslo det produktet som var mest relevant for dem. Derfor fikk kunden tilbud om et produkt med kun de spesifikasjonen vedkommende trengte.

Plapre identifiserte tre ulike målgrupper: Singel, aleneforelder og familie. Deretter lagde vi ulik kommunikasjon, som ble tatt ut på TV, print og digitalt. Deretter segmenterte vi filmene, slik at vi traff riktig målgruppe med riktig budskap.

Komplett.no hadde 0,35 prosent markedsandel, og hadde et mål om å nå 1,00 prosent i lanseringsperioden. I løpet av ett år hadde de 3,44 prosent av markedet. Løsningen var en så stor suksess at vi utviklet det samme for Komplett.no også for TV, PC og hjemmestereo.

«Hvitevarevelgeren» vant tre priser i ANFO Effekt: Gull i kategorien «Ny», vinner av TNS’ innsiktspris og diplom i kategorien «Smart».