Når jeg blir stor skal jeg oppgradere bestemor

Vi som klatret i trærne i oppveksten kalles nå Digital Immigrants, fordi vi har opplevd et analogt liv før det digitale. Det vi imidlertid har felles med generasjonen(e) etter oss er at også vi er hekta på sosiale medier. Facebook alene har over 1,55 milliarder brukere. Her hjemme i Norge har 3,3 millioner mennesker i alderen 13-65+ en konto på Facebook. Selv er jeg til og med Facebook-venn med en hund.

Snapchat vokser og vokser

Det er ikke bare på Facebook vi bruker tid. Over 700 000 nordmenn er også aktive på Instagram, som har 400 millioner brukere på verdensbasis. Det er i tillegg over 1,2 millioner norske brukerprofiler på LinkedIn – Facebook i dress, og stedet for å holde seg oppdatert på nyheter om bedrifter.

– Bedrifter som ikke underholder er det største problemet

Twitter har over 300 millioner brukere. I Norge er det registrert over 900 000 Twitter-profiler. Snapchat har i følge Business Insider nå passert 200 millioner aktive brukere. Dette tallet er trolig langt høyere, da det sies at 60 prosent av alle i USA mellom 13-34 år er Snapchattere. Snapchat kan også vise til over 8 milliarder videovisninger hver dag, og det meste tyder på at de snart passerer både YouTube og Facebook i antall visninger. Av alle Snapchattere er 77 prosent over 18 år.

Flere bedrifter får øynene opp

Vi bruker mye tid på sosiale medier. Det er derfor ikke så rart at stadig flere bedrifter får øynene opp for de forskjellige sosiale mediene som svært effektive markedsfølringskanaler. På Facebook følger 54 prosent av alle nordmenn minst én bedrift, mens 40 prosent gjør det på Instagram. Men i følge sosiale medier-spesialist Erik Holm i RED Performance har de aller fleste bedrifter ennå mye å lære når det gjelder effektiv bruk av disse mediene.

– Bedrifter som ikke underholder er det største problemet. Folk er først og fremst på sosiale medier for å bli underholdt, da fungerer det ikke med kjedelige salgsannonser, sier han.

– Et annet problem som jeg selv irriterer meg over, er eldre mennesker i markedsavdelinger som later som de er unge og hippe. For å lykkes på sosiale medier er jeg overbevist om at du må ha ungt blod i markedsavdelingen. Da jeg bare for et par år siden foreslo for bedrifter å bruke Snapchat, ble jeg nærmest idiotforklart fordi menneskene i markedsavdelingene ikke brukte eller likte Snapchat.

I dag er han enda mer overbevist om at Snapchat er en ypperlig markedsføringskanal, da særlig mot unge målgrupper. Så overbevist at han har skrevet om 20 måter bedrifter kan markedsføre seg på Snapchat.

Bare 21 prosent av nordmenn på Snapchat følger en bedrift. Erik tor grunnen til det er at bedrifter er for dårlige til å bruke Snapchat, og at folk derfor ikke vil følge noe så upersonlig som en bedrift. Han tror også at influencers derfor blir en viktig del i tiden som kommer.

Du må ha et klart mål

Han forklarer videre at det er viktig å gjøre grunnarbeidet riktig og definere klare målsetninger med kommunikasjonen.

– Uten en strategi starter man ofte i feil ende. Alt for mange stiller spørsmålet “Hva skal vi skrive på Facebook i dag?” Du må vite hvordan din kommunikasjonsmiks skal se ut og hvilke roller de forskjellige kanalene skal ha, sier han.

Spesialisten mener også at mange undervurderer hvor mye tid innholdsproduksjon for sosiale medier egentlig tar.

– Men satt i system kan dette gjøres langt mer effektivt i hverdagen. Det er planlegging og produksjon som tar tid, ikke selve publiseringen.

Skap en verdi for målgruppen

– Uavhengig av hvilke sosiale medier du velger å være til stede i er det viktig å fortelle historien din på en personlig måte. Emosjonell påvirkning, eller storytelling, i kombinasjon med rasjonell påvirkning, data og innsikt er oppskriften på å lykkes, sier Holm.

Uavhengig av hvilke sosiale medier du velger å være til stede i er det viktig å fortelle historien din på en personlig måte

Han legger til at det mest skuffende i sosiale medier i dag er bedrifter som prøver å være noe de ikke er.

– Har du ikke kredibilitet, vil du ikke overleve. Du skal dekke et behov, skape trygghet, hjelpe og lære bort. Alt for å skape en verdi for målgruppen.

Hva blir det neste?

Når vi først har eksperten her, er det fristende å spørre hva han tror blir essensen i det neste sosiale mediet som sikkert snart ser dagens lys.

– Det er ikke lett å spå fremtiden, men vi ser en klar tendens til at unge helst vil holde ting mer og mer hemmelig. Det er en av grunnene til at Snapchat er blitt så stort. Det er gjerne de unge som kaster seg på noe nytt. De er fremdeles på Facebook, men de deler ikke like mye av livet sitt der lenger, sier han.

Kanskje ikke så rart ettersom hele slekta nå kan se hva de gjør.

– Jeg tror for eksempel at en app som Jodel på sikt kommer til å bli mye større enn den er i dag. Jeg har selv begynt å bruke Jodel, og det er nok den appen jeg bruker mest om dagen, fortsetter han.

Jodel er en app hvor brukerne er 100 prosent hemmelige for hverandre. Man kan stemme opp og ned på det folk skriver, så negative og slemme kommentarer blir ofte stemt bort. En kommentar slettes for andre brukere når den får seks negative stemmer.

Hva skjedde egentlig med Google+?

– Det skjedde ingenting. Det var det som var problemet. Hvorfor skulle folk begynne å bruke Google+ når man allerede har Facebook?, avslutter Erik Holm.

Vi konkluderer med at det neste sosiale mediet som dukker opp må være noe helt eget, og ikke en dårlig kopi av noe som allerede eksisterer.

I Plapre er vi så heldige å dele lokaler med de andre selskapene i RED Gruppen. Kort vei til mye kunnskap gjør oss bedre i stand til å rådgi våre kunder.