Sølv til Plapre i «VM for mediebyråer»

Nyheter /

Plapre og Red Media Consulting stakk mandag kveld av med sølv i kategorien «Best use of real-time marketing» under Festival of Media i Roma. Festival of Media er også kalt VM for mediebyråer, og har høy status i bransjen. Plapre ...

Les mer »

Ny toppledelse – og større lokaler

Nyheter /

Red-gruppen har vokst seg ut av lokalene i Pilestredet, og trenger mer plass. Før jul overtar selskapet derfor nyoppussede lokaler i etasjen under, og de ansatte spres da over to plan. Men også på ledelsessiden skjer det endringer i høst. ...

Les mer »

Bruker mer tid på solbriller enn boliglånet

Kunder /

HVEM: Penger.no HVA: Reklamevideoer DETTE ØNSKET KUNDEN: Boliglånet er den største utgiften til de fleste av oss, men likevel er det ikke mange som bruker tid på å sammenlikne ulike lån – selv om det kan være flere tusen kroner ...

Les mer »

Derfor ba vi folk trene opp lyttemusklene

Kunder /

HVEM: P4. HVA: Konsept og bannere. DETTE ØNSKET KUNDEN: I «Lyden av Norge» kan P4-lytterne vinne opptil 200 000 kroner hvis de gjetter hva slags hverdagslig lyd radioverten spiller noen sekunder av. Etter en pause skulle radiokanalen starte opp med ...

Les mer »

Slik fant vi lus før folk visste de var rammet

Kunder /

HVEM: Legemiddelprodusenten Meda. HVA: Dynamiske bannere. DETTE ØNSKET KUNDEN: Meda ønsket å øke salget av lusemiddelet Linicin med 20 prosent. Da kampanjen var over hadde de hatt en salgsøkning på 64 prosent. Det er ikke luseutbrudd samtidig i hele Norge, ...

Les mer »

Vi lagde en komplett hjelper, med kunden i fokus

Kompetanse /

HVEM: Komplett.no HVA: «Hvitevarevelgeren». DETTE ØNSKET KUNDEN: De færreste av oss blir klokere av å stikke hodet inn i en vaskemaskin i butikken. Vi har rett og slett ikke kunnskap nok. Mange har lyst til å kjøpe hvitevarer på nett, ...

Les mer »

RED blir dentsu X i Norge

Vi i RED går sammen med Dentsu Aegis og blir dentsu X, som er Dentsu Aegis Networks internasjonale mediebyrå.

Dentsu Aegis’ kjøp av RED er et viktig ledd i den europeiske satsingen på dentsu X. RED blir dentsu X’ største byrå og spydspiss i Nord-Europa, men vil fortsette som en selvstendig enhet under Dentsu Aegis-paraplyen, med de samme menneskene i de samme lokalene i Pilestredet 27.

Gjennom dette nettverket vil kundene våre få tilgang på:

  • global innsikt og trender
  • internasjonal teknologiutvikling
  • nye markeder gjennom samme team

– Forskjellen blir at vi blir enda bedre i stand til å hjelpe kundene våre med å nå sine forretningsmål, da vi får økt tilgang på internasjonal kompetanse og teknologiutvikling, sier strategisk leder Christian Espeseth.

Det beste fra to verdener

– RED er en fantastisk gründerhistorie. De har vært et norsk veksteventyr, og ble i både 2016 og 2017 kåret til Årets Byrå. Det nye byrået kombinerer norsk gründerorientert fagmiljø og kundeforståelse med internasjonal teknologi, merkevarekunnskap og kompetanse, sier konsernsjef Paal Fure i Dentsu Aegis Network Norway.

– Med salget til Dentsu Aegis får vi finansielle muskler, erfaring fra globale merkevarer og tilgang på internasjonal teknologikompetanse som gjør at vi kan ta RED og kundene våre til neste nivå. I en bransje som transformeres i høyt tempo, er det avgjørende å ha muligheten til å kunne investere i teknologi og digital utvikling for fortsatt å kunne ligge i front, sier konsernsjef Maria Aas-Eng i RED.

Gir kundene tilgang på et globalt nettverk

– Med etableringen  av dentsu X blir vi en del av et enormt kompetansenettverk med over 7000 dyktige medarbeidere internasjonalt. Som en del av dentsu X henter vi verden til Norge, samtidig som vi kan hjelpe kunder med internasjonale ambisjoner ut i verden, fortsetter Maria Aas-Eng.

– Vi skal fortsatt være Norges beste kompetansemiljø innen vår bransje, det beste stedet å jobbe og det beste stedet å være kunde. Med dentsu X får RED en ny X-faktor, som vi skal bruke til å videreutvikle byrået og bransjen, avslutter Maria Aas-Eng.

Sammen blir RED og Dentsu Aegis en byrågruppe med nærmere 350 medarbeidere og en omsetning på over 4 milliarder kroner.

Vi gleder oss til å legge nok en dimensjon i arbeidet med å levere bransjens aller beste løsninger for våre kunder. Dette blir gull, sier Christian Espeseth.


Sølv til Plapre i «VM for mediebyråer»

Plapre og Red Media Consulting stakk mandag kveld av med sølv i kategorien «Best use of real-time marketing» under Festival of Media i Roma.

Festival of Media er også kalt VM for mediebyråer, og har høy status i bransjen.

Plapre og RMC fikk prisen for en jobb som ble gjort for lusemiddelprodusenten Meda i 2016.

Det er ikke luseutbrudd samtidig i hele Norge, den omreisende luringen slår til på helt tilfeldige steder på ulikt tidspunkt. Hvordan kan da Linicin finne ut hvor det er utbrudd før folk vet det selv?

Hypotesen vår var at hvis mange søker på lus og luserelaterte ord i et geografisk område, så må det være lus der. Vi hentet ut tall og søketrender fra Google, og målte de opp mot salgstall fra 200 apoteker.

Vi lagde et system som gjorde at dersom disse tallene korrelerte, visste vi at det var lus i et lite geografisk område. Dermed kunne vi melde at lusa var kommet til for eksempel Fredrikstad, og vi kunne lage geografisk relevante bannerannonser.

Løsningen Plapre utviklet for geografisk relevant kommunikasjon har gjort at markedsbudsjettene kan brukes på en smartere måte – også for andre kunder.

Fra før har Linicin-jobben gitt gull i Performance Awards, i kategorien innovasjon, og sølv i Gulltaggen, i kategorien Best use of real time data.


Ny toppledelse – og større lokaler

Red-gruppen har vokst seg ut av lokalene i Pilestredet, og trenger mer plass. Før jul overtar selskapet derfor nyoppussede lokaler i etasjen under, og de ansatte spres da over to plan.

Men også på ledelsessiden skjer det endringer i høst.

De fem selskapene Red Media Consulting, Red Performance, Plapre, Heia og Retail in Media inngår nå i Red – som skal ledes av Maria Aas-Eng.

– Jeg er veldig glad i å lede og har fantastiske kolleger i Red. Nå har vi satt sammen en ledergruppe som er utrolig kompetent, sier Aas Eng til Dagens Næringsliv.

Red-gruppen ble tidligere styrt av Nils Røang, som kommer til å fortsette som arbeidende styreleder.

– Vi har gjort mye riktig fram til nå, men endringene med en ny organisering var helt nødvendig å gjennomføre for å fortsette utviklingen i et marked som garantert vil endre seg enda raskere framover enn vi har sett hittil, sier Røang.

Foto: Geir Vikane / Red Media Consulting


Bruker mer tid på solbriller enn boliglånet

HVEM:
Penger.no

HVA:
Reklamevideoer

DETTE ØNSKET KUNDEN:
Boliglånet er den største utgiften til de fleste av oss, men likevel er det ikke mange som bruker tid på å sammenlikne ulike lån – selv om det kan være flere tusen kroner å spare i året.

Faktisk bruker vi mer tid på å sammenlikne joggesko, solbriller og hverdagsprodukter. Det er temaet i kampanjen Plapre laget for Penger.no, som ønsket oppmerksomhet rundt tjenesten Bankmatchen.

DETTE GJORDE PLAPRE:
Konseptet het «Folk flest», og vi fant ut fra innsikten at folk bruker utrolig mye tid på enkelte ting uten at de sparer noe særlig penger på det.

Samtidig hadde Penger.no et produkt som sammenlikner de ulike tilbudene fra bankene, og gir deg det beste tilbudet. Det tar cirka 15 minutter. Vi ønsket å framstille at dersom du bruker en tidel av tida du bruker på å sammenlikne trivielle ting, kunne du kjøpt det produktet 100 ganger etterpå.

Derfor fikk vi Adam Schjølberg og Tore Petterson ned i en sofa, hvor de snakket om nettopp dette. Den folkekjære TV-duoen var en perfekt løsning for denne videokampanjen, hvor de på en lett, lun og morsom måte pratet om paradokset.

Plapre laget seks ulike versjoner, som alle reflekterte det vi vet at folk bruker mye tid på. Videoene ble sendt i ulike nettkanaler, for å kunne treffe målgruppen mest mulig presist.


Derfor ba vi folk trene opp lyttemusklene

HVEM:
P4.

HVA:
Konsept og bannere.

DETTE ØNSKET KUNDEN:
I «Lyden av Norge» kan P4-lytterne vinne opptil 200 000 kroner hvis de gjetter hva slags hverdagslig lyd radioverten spiller noen sekunder av.

Etter en pause skulle radiokanalen starte opp med konkurransen igjen, og de ønsket oppmerksomhet rundt dette.

DETTE GJORDE PLAPRE:
Noen ganger er det irriterende vanskelig å gjette lyden, så du skal ha et godt øre for å klare det. Eller bare flaks.

Som før alle konkurranser er det viktig å trene i forkant, og det var slik vi i Plapre tenkte da vi fikk kampanjeoppdraget fra P4.

Lyden av Norge hadde ingen grafisk profil, så her fikk vi lov til å leke oss. Ettersom det var et etablert konsept ønsket vi noe nytt, lekent og gøy, som kunne treffe målgruppen, men også de som ikke kjente til konkurransen fra før.

For også lyttemusklene trenger trening, og vi lagde treningssenter-ører med panne- og svettebånd fra den gjenkjennelige P4-paletten. Ørene tok pullups, løftet vekter og hoppet tau.

Men det handler ikke bare om trening. Vedlikehold er like viktig. Derfor kan det lønne seg å spisse ørene, rense dem godt, og gjerne ha dem på stilk.

Da vil du være klar.

For du skal høre lite, for å vinne mye.


Slik fant vi lus før folk visste de var rammet

HVEM:
Legemiddelprodusenten Meda.

HVA:
Dynamiske bannere.

DETTE ØNSKET KUNDEN:
Meda ønsket å øke salget av lusemiddelet Linicin med 20 prosent. Da kampanjen var over hadde de hatt en salgsøkning på 64 prosent.

Det er ikke luseutbrudd samtidig i hele Norge, den omreisende luringen slår til på helt tilfeldige steder på ulikt tidspunkt. Hvordan kan da Linicin finne ut hvor det er utbrudd før folk vet det selv?

DETTE GJORDE PLAPRE:
Hypotesen vår var at hvis mange søker på lus og luserelaterte ord i et geografisk område, så må det være lus der. Vi hentet ut tall og søketrender fra Google, og målte de opp mot salgstall fra 200 apoteker.

Vi lagde et system som gjorde at dersom disse tallene korrelerte, visste vi at det var lus i et lite geografisk område. Dermed kunne vi melde at lusa var kommet til for eksempel Fredrikstad, mens et område der det ikke var lus fikk en generisk annonse.

Løsningen vi utviklet gjorde det mulig for annonsøren å til enhver tid kommunisere mot en høyest relevant målgruppe. Ved å innhente sanntidsdata på de to første stegene folk gjennomførte når de fikk lus, kunne vi til enhver tid se hvor et luseutbrudd var på vei, og informere andre i samme region om dette.

De dynamiske «Lusa er på vei»-bannerne var tre ganger så effektive som de generiske. Løsningen Plapre utviklet for geografisk relevant kommunikasjon har gjort at markedsbudsjettene kan brukes på en smartere måte – også for andre kunder.

Bransjen satte også stor pris på løsningen, som endte med gull i Performance Awards, i kategorien innovasjon, og sølv i Gulltaggen, i kategorien Best use of real time data. I 2017 ble kampanjen tildelt sølv under Festival of Media Global – også kalt VM for mediebyråer.


Vi lagde en komplett hjelper, med kunden i fokus

HVEM:
Komplett.no

HVA:
«Hvitevarevelgeren».

DETTE ØNSKET KUNDEN:
De færreste av oss blir klokere av å stikke hodet inn i en vaskemaskin i butikken. Vi har rett og slett ikke kunnskap nok.

Mange har lyst til å kjøpe hvitevarer på nett, men få gjør det. «Så vanskelig kan det ikke være å kjøpe hvitevarer på nett,» var arbeidstittelen vår, i arbeidet med Komplett.no.

Hvitevarer er ikke som andre elektroniske produkter. TV, lyd og data er gjerne noe du «vil ha», mens vaskemaskin og kjøleskap er noe du «må ha». Du kjøper det som regel først når det er ødelagt, og da har du dårlig tid.

DETTE GJORDE PLAPRE:
Innsikten vår viste at når du skal gjøre noe du ikke har gjort så ofte før, ønsker du en menneskelig verifisering av det du skal gjøre. Derfor måtte vi skape den gode rådgiveren/selgeren gjennom «Hvitevarevelgeren».

I butikken blir du ofte forsøkt overtalt til å kjøpe noe dyrere enn du egentlig trenger, fordi du selv ikke har den samme kunnskapen om oppvaskmaskiner som for eksempel TV-er.

Plapre utviklet en løsning som avdekket kundenes behov, og som foreslo det produktet som var mest relevant for dem. Derfor fikk kunden tilbud om et produkt med kun de spesifikasjonen vedkommende trengte.

Plapre identifiserte tre ulike målgrupper: Singel, aleneforelder og familie. Deretter lagde vi ulik kommunikasjon, som ble tatt ut på TV, print og digitalt. Deretter segmenterte vi filmene, slik at vi traff riktig målgruppe med riktig budskap.

Komplett.no hadde 0,35 prosent markedsandel, og hadde et mål om å nå 1,00 prosent i lanseringsperioden. I løpet av ett år hadde de 3,44 prosent av markedet. Løsningen var en så stor suksess at vi utviklet det samme for Komplett.no også for TV, PC og hjemmestereo.

«Hvitevarevelgeren» vant tre priser i ANFO Effekt: Gull i kategorien «Ny», vinner av TNS’ innsiktspris og diplom i kategorien «Smart».